Y-generatie: hoe motiveer je deze groep?

Y-generatie: hoe motiveer je deze groep?

De Y-generatie is de generatie die is opgegroeid met internet en mobiele telefoons. De gehele dag door gebruiken zij hun smartphone en ze kunnen niet meer zonder internet. Het is heel aantrekkelijk voor bedrijven om werknemers van de Y-generatie in hun bedrijf te hebben, omdat zij goed met internet kunnen werken en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Maar hoe kun je werknemers van deze generatie motiveren en bij je bedrijf houden? In dit artikel vertellen we je hier meer over.

Geef ze voldoende vrijheid

De Y-generatie bestaat uit jonge personen die hun vrijheid erg op prijs stellen. Vroeger was er vaak een duidelijke scheiding tussen werk en privé, maar bij de Y-generatie is niet meer het geval. Zij willen op hun werk ook nog met hun vrienden kunnen chatten en op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes. Daarom gebruiken ze graag hun smartphone tijdens werktijden. Probeer ze hier zoveel mogelijk vrijheid te geven, mits het hun werkzaamheden niet belemmert.

Zorg voor flexibiliteit

Jonge werknemers vinden flexibiliteit eveneens belangrijk. Ze vinden het leuk om zo nu en dan op een andere plek te werken, bijvoorbeeld bij een andere vestiging of in hun eigen huis. Probeer dit voor hen mogelijk te maken. je kunt hier als werkgever ook je voordeel mee opdoen. Als er aan het einde van de dag nog wat werk is blijven liggen, kun je de werknemer vragen dit thuis af te maken.

Maak gebruik van internet

De meeste bedrijven maken al gebruik van internet, want een onderneming kan eigenlijk niet meer zonder. Echter wordt nog lang niet alles via internet gedaan. Als je internet meer gaat toepassen in je onderneming, waardoor je aansluit bij de belevingswereld van de Y-generatie. Je laat zien dat je ze en ze krijgen zo meer interesse in het bedrijf. Je kunt internet meer in je bedrijf toepassen door bijvoorbeeld een wekelijkse of maandelijkse e-mail nieuwsbrief inzetten voor je mededelingen in plaats van een prikbord. En je kunt je medewerkers WhatsAppen in plaats van bellen. Het is ook een leuk idee om een WhatsApp-groep of een Facebook-groep aan te maken, waardoor de samenwerking waarschijnlijk ook verbetert.

Betrek ze bij het bedrijf

Een groot voordeel van de Y-generatie is dat deze groep wil laten zien wat ze weten en kunnen. Ze geven graag feedback en willen dat er ook naar hen wordt geluisterd. Ook willen ze zo nu en dan ingezet worden voor andere taken om hun vaardigheden te laten zien. Betrek de jonge werknemers daarom zo veel mogelijk bij de onderneming en laat ze meedenken. Zo krijgen zij het gevoel dat ze worden gewaardeerd en dat ze ook echt iets betekenen in het bedrijf.

Jongeren uit de Y-generatie zijn een ware aanwinst voor een bedrijf, ook al moet je ze op een andere wijze motiveren. Ze zijn flexibel inzetbaar, hebben kennis van de nieuwste ontwikkelingen en willen graag meedenken over het bedrijf. Zoek je nieuwe werknemers uit de Y-generatie? Studenten Uitzendbureau heeft een enorme database met jonge, gemotiveerde studenten die je kunt inzetten als uitzendkracht. Wij gaan voor jou op zoek naar de persoon die perfect bij jouw openstaande vacature past en we dragen eveneens zorg voor de personeels- en loonadministratie!